Skuteczne metody leczenia trądziku

Pryszcze, krosty, wągry, zaskórniki i pokrewne zmiany skórne potrafią całkowicie zniszczyć dobry nastrój i pewność siebie. Zwłaszcza gdy trądzik daje o sobie znać tuż przed ważnym wydarzeniem czy spotkaniem. Poznaj sprawdzone, przebadane metody leczenia!

Silny stres sprzyja pojawianiu się zmian trądzikowych. A to tylko jeden z wielu czynników, które warunkują występowanie wymienionych we wstępie objawów. Najgorsze, co można zrobić, to próbować pozbyć się ich jak najszybciej i na własną rękę. Samodzielne wyciskanie pryszczy najczęściej kończy się szpetną blizną… i kilkoma nowymi krostami wkrótce potem. Najskuteczniejsze sposoby na trądzik to te, które zostały dopasowane do rodzaju problemów z cerą, ich przyczyn oraz indywidualnych potrzeb. Każda metoda leczenia wiąże się z ryzykiem skutków ubocznych. Sięganie od razu po najsilniejsze środki nie jest dobrym pomysłem.

Czego wymaga skuteczne leczenie trądziku? Podstawowe działania leków, kosmetyków

Przebieg terapii trzeba dostosować do rodzaju problemu. Różne odmiany trądziku powstają w wyniku różnych procesów i reakcji. Najczęściej mają związek z nadmierną ilością sebum, które zatyka gruczoły łojowe. Do takich sytuacji dochodzi w wyniku m.in. niewystarczającej higieny, stosowania niewłaściwych kosmetyków (przesuszanie cery aktywizuje gruczoły łojowe, a tłuste kremy mogą je zatykać), silnego stresu, używek, diety, chorób układowych i wielu innych czynników. Skoncentrujmy się na najpoważniejszych formach trądziku:

• bliznowcowej;
  • cystowej;
  • piorunującej;
  • ropowiczej;
  • skupionej.

Substancją, którą stosuje się na najcięższe i najbardziej uciążliwe postacie trądziku, jest izotretynoina – pochodna witaminy A. Wynika to ze szczególnych właściwości retinoidu. To dobry sposób leczenia trądziku, gdyż:

• zmniejsza produkcję i wydzielanie łoju;
  • normalizuje procesy rogowacenia naskórka;
  • hamuje namnażanie bakterii, które przyczyniają się do nasilania zmian trądzikowych;
  • zapobiega zaskórnikom.

Najprostsze metody leczenia trądziku często tylko nasilają problemy cery

Powszechnym odruchem na widok wykwitającego na skórze pryszcza jest próba jego wyciśnięcia. Chwilowa ulga szybko zamienia się w pogłębienie defektów estetycznych. Po pierwsze – blizny. Po drugie – nasilenie zmian trądzikowych. Skóra na palcach, którymi dotyka się grudki i krostki, nigdy nie jest idealnie czysta. Przez ranę wnikną kolejne bakterie i inne drobnoustroje, które pogorszą stan skóry. A podczas wyciskania nie sposób uniknąć rozsmarowania wydzieliny po twarzy choćby na moment. Dokładne umycie cery po wyciśnięciu niewiele tutaj pomoże.

Wyciskanie może doprowadzić do groźnych stanów zapalnych, jeśli bakterie dostaną się we wrażliwe miejsca. Wiele osób chciałoby wiedzieć, jak pozbyć się pryszczy błyskawicznie – i najlepiej raz na zawsze. Jeżeli chcesz usunąć defekt jak najszybciej, możesz spróbować profesjonalnych zabiegów kosmetycznych, np. mikrodermabrazji czy peelingu kawitacyjnego. Niestety nie ma sposobu, który pozwalałby na całkowite wyleczenie trądziku. Dlatego warto stosować się do podstawowych zasad profilaktyki:

• dbać o higienę, oczyszczanie i nawilżanie skóry;
  • używać wysokiej jakości kosmetyków o składzie dopasowanym do cery;
  • wprowadzić zmiany w diecie:
    • ograniczyć tłuszcze, węglowodany, sól, nabiał, alkohol;
    • spożywać więcej świeżych owoców i warzyw.

Który sposób na trądzik będzie dla Ciebie najlepszy? Zapytaj dermatologa!

Panika i działanie w pośpiechu to najgorsi doradcy. Czasami lepiej ukryć pryszcz pod makijażem – ale nie trzymać make-upu 24/7! – i udać się do dermatologa nieco później, niż próbować rozprawić się z trądzikiem już przy pierwszych wykwitach. Istnieje wiele różnych badań, które pozwalają precyzyjnie ustalić przyczynę problemów z cerą. Słuchasz swojego ciała? To dobrze, ale przeczucia nie zawsze pokrywają się ze stanem faktycznym. Kiedy otrzymasz konkretne zalecenia, pamiętaj o ich sumiennym przestrzeganiu – tu nie ma miejsca na cheat days!